Van Big Data naar Big Business 

De Food sector is in verandering. Dat werd nog eens benadrukt door de presentatie van Microsoft tijdens de Algemene Ledenvergadering van GMV. Op donderdag 14 december presenteerde Microsoft de digitale trends en ontwikkelingen binnen de agrifood manufacturing. De zogenoemde 4e industriële revolutie is ook in de food sector aan de gang. Data, Artificial Intelligence (AI) en Blockchain veranderen de agri & food sector en bieden nieuwe kansen. Voor veel machinebouwers zijn de machines nu ‘core business’. Met de toepassing van data, blockchain en AI zijn er mogelijkheden om met behulp van de machines hele andere producten of diensten te leveren. Hiermee kunnen ondernemers inspelen op de maatschappelijke trends en ontwikkelingen zoals de vraag naar meer gepersonaliseerde producten, aandacht voor cybersecurity, voedselveiligheid, voorkeur van consumenten voor duurzame producten. Hierdoor ontstaan nieuwe business modellen, waar (kennis over) data mogelijk centraal staat.

Dit bleek wel in de workshop die na afloop van de presentatie werd georganiseerd. In 4 groepen gingen de deelnemers aan de slag met het uitwerken van nieuwe businessmodellen. De opdracht was: ‘Denk na over de veranderingen in de onderneming die nodig zijn als straks informatie ‘de helft’ van het door jullie klanten afgeleverde product is. Iedere groep werd gevraagd hier 1 of 2 scenario’s uit te werken in een brainstorm. Scenario’s als ‘predictive maintenance’, ‘Transparensee’, met een compleet transparante keten, en een persoonlijk dieetbroodje 2.0.

Na afloop waren alle deelnemers overtuigd: Data is the new currency!

Bekijk de Microsoft presentatie 

Wil je nog even weten hoe blockchain ook al weer werkt? Kijk dan op: https://nos.nl/op3/video/2200300-zo-werkt-de-blockchain.html

 

 

 

Geplaatst op: 2018-01-11