Nieuwe internationale businessopleiding AgriFood van start

2017, 31 juli

4 minuten lezen

Topmanagers van AgriFood bedrijven kunnen vanaf februari 2018 hun kennis van de sector en leiderschapskwaliteiten een bijzondere impuls geven. Dan gaat de nieuwe internationale business opleiding AgriFood Executive Global Programme van start. Het initiatief komt van toonaangevende bedrijven uit de AgriFood sector. In vier praktijkgerichte modules worden de businessleiders van morgen klaargestoomd. Het opleidingsprogramma is ontwikkeld door de prestigieuze IESE Business School en Wageningen UR. Het programma is geïnitieerd en wordt inhoudelijk begeleid door een consortium van internationaal opererende bedrijven in de AgriFood keten. AgriFood Executive Global Programme wordt ondersteund door AgriFood Capital en de provincie Noord- Brabant.

Het AgriFood Executive Global Programme (AEGP) heeft als doel om nieuwe business-perspectieven voor AgriFood bedrijven te genereren. Het is een internationale opleiding voor topmanagers die wereldwijd in senior management functies (willen) opereren. Willen bedrijven concurreren op de wereldmarkt dan vraagt dat om nieuwe vormen van leiderschap en business modellen, maar ook om internationale samenwerking en innovatieve oplossingen voor de voedselproductie. AEGP koppelt de nieuwste inzichten op het gebied van strategie, business modellen en innovatie aan de laatste ontwikkelingen in de AgriFood keten. Het niveau van het programma is vergelijkbaar met de zogenaamd Advanced Management Programmes (IESE, INSEAD, Harvard Business School). AgriFood Capital en de provincie Noord-Brabant ondersteunen deze nieuwe topopleiding in het kader van hun gezamenlijke ambities en inspanningen om de agrifood sector binnen én buiten Brabant verder te versterken.

Vier weken, vier continenten
AEGP is ontwikkeld door experts van IESE Business School en Wageningen UR. Het programma bestaat uit vier wereldmodules van elk een week in een ander continent. In 2018 is de eerste week in Zuid-Amerika (Sao Paulo), de tweede in Azië (Beijing) de derde in de Verenigde Staten (Silicon Valley) en de vierde in Europa (Nederland). Het direct ervaren van de global dynamiek van de AgriFood keten ontstaat door life case-studies en site visits per continent te koppelen aan de nieuwste business-perspectieven aangereikt door tophoogleraren vanuit IESE en Wageningen UR. Na afloop hebben de deelnemers inzicht in alle aspecten van executive leadership in de internationale context van de AgriFood sector. Daarnaast werkt iedere deelnemer aan zijn/haar eigen Executive Challenge. Ook bouwen de deelnemers gedurende de opleiding een sterk AgriFood netwerk op met spelers uit alle schakels van de AgriFood keten, van ‘Farm to Fork’.

Met recht een topopleiding
Dick Pouwels, bestuurslid van AgriFood Capital, trekker van de Human Capital Agenda van het Topteam AgriFood en drijvende kracht achter AEGP, is trots op dit nieuwe initiatief. “Dé experts op het gebied van business development en AgriFood hebben zich gecommitteerd aan het programma. IESE Business School is door de Financial Times in 2015, 2016 en 2017 uitgeroepen tot nr 1 in Executive Education, Wageningen UR behoort al vele jaren tot de wereldtop in het domein van AgriFood. Hierdoor kunnen we met recht spreken van een tópopleiding.”

Nieuwe business kansen
Het idee voor het trainingsprogramma komt van de AgriFood sector zelf. Koen Slippens, CEO van Sligro Food Group, is één van de initiatiefnemers. ‘Dit is precies wat het bedrijfsleven nodig heeft. De AgriFood sector is flink in beweging. Lokaal, regionaal en wereldwijd. Juist in deze dynamiek is het belangrijk focus te houden. En nieuwe business kansen creëren voor een duurzame en gezonde toekomst van zowel individuele bedrijven als van de gehele sector. Dat doet AEGP.”

Toekomstbestendig leiderschap
De Rabobank is eveneens betrokken. Ruud Huirne, directeur Food & Agri van Rabobank: “Sterk leiderschap wordt niet louter gekenmerkt door hoge omzetcijfers. Het gaat ook om thema’s zoals de rol die AgriFood bedrijven spelen bij het wereldvoedselvraagstuk, duurzame ontwikkeling van de sector en gebruik van data science bij het inspelen op inhoudelijke, maatschappelijke en economische onvoorspelbaarheden. AEGP draagt bij aan de ontwikkeling van vernieuwende en verantwoorde business modellen die de AgriFood sector mondiaal op dit vlak verder zullen versterken. Vanuit onze visie ‘Banking for Food’ sluiten we ons graag aan.”

Interesse?
AEGP is interessant voor alle bedrijven die actief zijn in de internationale AgriFood keten. Het programma biedt een unieke gelegenheid om het topmanagement van deze bedrijven klaar te stomen voor de uitdagingen voor de komende decennia. Ga voor meer informatie of aanmelden naar www.aegprogram.com. De eerste consortiumleden en de eerste deelnemers voor “AEGP Edition 2018” hebben zich al aangemeld.

 

Meer nieuws

In een branche waar technische kennis hoogtij viert, blijft communicatie en marketing vaak een ondergeschoven kindje. Maar juist het vertellen van verhalen kan een bedrijf onderscheiden in de markt. Daarom sloegen GMV, MACHEVO en DMFI de handen ineen met Alea Publishers van het vakblad EVMI voor een verhelderende kennissessie.

Lees verder
GMV
Nieuws

26/02/2024

3 minuten lezen

Samenwerken voor een groter dynamisch netwerk!

Het afgelopen jaar heeft het bestuur zich hard gemaakt om de interne organisatie op de rit te krijgen.

Lees verder

Uitnodiging | Kennissessie Marketing en Communicatie, donderdag 29 februari 2024

Lees verder