Afgelopen donderdag 8 december vond de GMV themabijeenkomst: de effectiviteit van het Topsectoren beleid plaats bij de FME in Zoetermeer. Vanuit het FME Cluster Agri & Food werd door Theo Bruinsma, voorzitter van de GMV, een ‘Statement Topsectoren Cluster AgriFood’ overhandigd aan David Pappie, Directeur Topsectoren en Industriebeleid bij EZ. Met dit statement als vertrekpunt werd vervolgens met alle aanwezigen de discussie gevoerd over de zorgen en aandachtspunten van het huidige topsectoren beleid.
De aftrap werd die middag gedaan door Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink, voorzitter van de FME. Ze blikte in haar presentatie terug op de FME Agri & Food clustervorming.’ Na bijna 4 jaar kunnen we spreken van een succes; 15 branches werken intensief samen om het agrifoodtech domein te verbeteren en te versnellen. Dit wordt gerealiseerd door regelmatige onderlinge afstemming en het opstarten van gezamenlijke projecten rondom innovatie met PPS constructies, via fieldlabs en ook ontremt (internationale) business kansen’.
Daarna was het woord aan David Pappie. Hij gaf een goed beeld van het huidige generieke bedrijvenbeleid en het specifieke Topsectoren beleid en hoe vanuit de overheid ingezet wordt op het Verdienvermogen van Nederland, het Verduurzamen van de economie en het nationale Vestigingsklimaat. Hij stond ook stil bij de kritiekpunten van het huidige Topsectoren beleid 5 jaar na de introductie hiervan. ‘Niet genoeg aandacht aan het MKB’, ‘Niet voldoende aandacht voor de maakindustrie’ zijn hier enkele voorbeelden van.
Om ook de zorgen en aandachtspunten vanuit het FME Agri Food cluster kenbaar te maken werd vervolgens de ‘Statement Topsectoren Cluster AgriFood’ overhandigd aan David Pappie en vond gelijktijdig een discussie over het de effectiviteit van het huidige beleid plaats onder de aanwezigen. Daaruit zijn de volgende punten naar voren gekomen waar vanuit het FME Agri Food cluster aandacht voor wordt gevraagd om het huidige Topsectoren beleid nog ’topper’ te maken:
Het gehele document is hier te vinden.
In een branche waar technische kennis hoogtij viert, blijft communicatie en marketing vaak een ondergeschoven kindje. Maar juist het vertellen van verhalen kan een bedrijf onderscheiden in de markt. Daarom sloegen GMV, MACHEVO en DMFI de handen ineen met Alea Publishers van het vakblad EVMI voor een verhelderende kennissessie.
Lees verderHet afgelopen jaar heeft het bestuur zich hard gemaakt om de interne organisatie op de rit te krijgen.
Lees verderUitnodiging | Kennissessie Marketing en Communicatie, donderdag 29 februari 2024
Lees verder