GMV Workshop Innovatieversnelling: ‘out of the box’ handelen

2016, 20 oktober

2 minuten lezen

Op donderdag 13 oktober vond de workshop Innovatieversnelling voor GMV leden plaats in Papendal. Gedurende de ochtend werd ingegaan op hoe je als MKB’er kunt innoveren en opereren als een start-up en stond vooral het doen en het tonen van innoveren centraal.

Na een welkomstwoordje van Marcel van Haren (GMV) trapte André Knol van Innomics af met een introductie op de The Lean Startup, een meer klantgerichte benadering en vernieuwde business modellen, wat ook toepasbaar is de food processing industrie. Vervolgens gingen de deelnemers in groepjes aan de slag met de ‘marshmallow challenge’:  20 stukjes spaghetti, 1 meter tape, 1 meter touw, een marsmallow en 18 minuten om samen met je team een zo hoog mogelijke toren te bouwen – die stevig genoeg moet zijn om de marshmallow bovenop te dragen. Met veel enthousiasme en ideeën werd er gebouwd, alleen alle torens storten na die 18 minuten weer in. De boodschap na afloop was: “er wordt te veel nagedacht over een zo hoog mogelijke constructie, maar niet tussentijds overwogen of de toren sterk genoeg zou zijn om de marshmallow te dragen.” Oftewel vertaald naar innovatie: bouwen, meten, leren is heel belangrijk voor het testen van je business plan.

IMG_3387 IMG_3388

Na de pauze werd deze interactieve ochtend voorgezet door Annemarie Mulder, managementcoach bij de FME Adviesgroep. Met een ‘proeverij’ brainstormen technieken werden de deelnemers aan het werk gezet om vanuit verschillende inspiratiebronnen zoals via de bril van een kind en elementen van een sport een nieuwe ladder te ontwerpen. Tot slot gaf Annemarie concrete tips voor het tonen van houding en voorbeeldgedrag om innovatie te stimuleren.

IMG_0123 IMG_0128

Na afloop werd er nagepraat over de inspirerende ochtend en namen een aantal deelnemers nog een insect ‘snoepje’ in plaats van een koekje bij de koffie om zo het out of the box handelen maar gelijk in praktijk te brengen.

Meer nieuws

In een branche waar technische kennis hoogtij viert, blijft communicatie en marketing vaak een ondergeschoven kindje. Maar juist het vertellen van verhalen kan een bedrijf onderscheiden in de markt. Daarom sloegen GMV, MACHEVO en DMFI de handen ineen met Alea Publishers van het vakblad EVMI voor een verhelderende kennissessie.

Lees verder
GMV
Nieuws

26/02/2024

3 minuten lezen

Samenwerken voor een groter dynamisch netwerk!

Het afgelopen jaar heeft het bestuur zich hard gemaakt om de interne organisatie op de rit te krijgen.

Lees verder

Uitnodiging | Kennissessie Marketing en Communicatie, donderdag 29 februari 2024

Lees verder