FME Cluster Agri & Food onderzoekt innovatie in de vleeskuikensector

2016, 23 februari

2 minuten lezen

VleeskipWat zijn de kritische succesfactoren van innovatie in de vleeskuikensector?
FME heeft een student (Corstian Prosman) aangetrokken die gaat onderzoeken hoe het innovatiesysteem in de Nederlandse vleeskuikensector functioneert. Met andere woorden: welke zaken zorgen ervoor dat innovaties mislukken en welke zaken ervoor zorgen dat innovatie juist succesvol is?

De agrarische sector in Nederland staat in het buitenland goed bekend en dat is ook terug te zien in de hoge exportcijfers. De sector staat echter voor een aantal grote uitdagingen om de internationaal leidende positie te handhaven. (Technologische) innovaties bieden antwoorden voor deze uitdagingen, echter zijn er bepaalde factoren die de innovativiteit inperken. Het doel van het onderzoek is dan ook om te onderzoek doen naar hoe innovatie in de sector functioneert en hoe individuele bedrijven daar hun concurrentiekracht aan ontlenen. Het onderzoek zal deze vragen beantwoorden door de factoren te bepalen die innovatie in de sector belemmeren dan wel juist stimuleren.

Industriële revoluties
Het type vernieuwingen verandert door de generatie heen. De eerste drie industriële revoluties omvatten achtereenvolgens de implementatie van waterkracht en stoommachines, massaproductie met behulp van elektrische energie en automatisering/IT. De vierde industriële revolutie is op dit moment gaande, namelijk ‘smart industry’.

De manier waarop bedrijven omgaan met R&D is ook veranderd; een halve eeuw geleden waren R&D-processen veelal lineair. Tegenwoordig worden innovaties geïnitieerd door veel te netwerken en door open innovatie toe passen. Dit is ook nodig gezien de complexiteit van hedendaagse vraagstukken, zoals de transitie naar duurzame energie. Het is daarom van belang dat het innovatie (eco)systeem goed functioneert, waarin de verschillende actoren (zoals overheid, kennisinstellingen, boeren en toeleveranciers) optimaal met elkaar samenwerken.

Onderzoek
Het onderzoek begint met een literatuurstudie, die naar verwachting een aantal hypotheses zal opleveren. Deze worden aan de hand van interviews met verschillende soorten bedrijven in de sector getest. Dit zullen naar verwachting zowel de verschillende schakels in de supply chain zelf zijn, alsook toeleveranciers, onderzoekers en beleidsmakers. De bevindingen naar aanleiding van dit onderzoek zullen gedeeld worden met de deelnemers en (voor zover eventuele vertrouwelijke zaken dat toelaten) gepubliceerd worden.

Meer nieuws

In een branche waar technische kennis hoogtij viert, blijft communicatie en marketing vaak een ondergeschoven kindje. Maar juist het vertellen van verhalen kan een bedrijf onderscheiden in de markt. Daarom sloegen GMV, MACHEVO en DMFI de handen ineen met Alea Publishers van het vakblad EVMI voor een verhelderende kennissessie.

Lees verder
GMV
Nieuws

26/02/2024

3 minuten lezen

Samenwerken voor een groter dynamisch netwerk!

Het afgelopen jaar heeft het bestuur zich hard gemaakt om de interne organisatie op de rit te krijgen.

Lees verder

Uitnodiging | Kennissessie Marketing en Communicatie, donderdag 29 februari 2024

Lees verder